2009. március 24., kedd

Az Ördögárok elveszíti torkolatát

Buda, Budapest, Boszorkány hegy, Erzsébet híd, patak, Ráczváros, Tabán, ÖrdögárokAz Ördögárok végnapjai

Már az 1800 években szennyvízcsatornává silányított patak elveszti dunai torkolatát, ezentúl a budai főgyűjtőcsatornába torkollik. 20centi kolléga a Platánosban üldögélve, kb. 3 évvel ezelőtt elhatározta, h felfedezi a földalatti világot (tán a Nyomorultak c. könyv ihlette), oszt egy biciklilámpával és egy fényképezővel felszerelve, "ne nyúljatok a sörömhöz, beszariak" búcsúval elindult. Megjegyezzük, hogy az otthagyott sör a hatodik volt. Néhány perc múlva újra felbukkant Livingstone kései kópiája, feltünően elkeseredett ábrázattal és meglehetősen csapzottan. Tiszteletteljes távolságban megállt és tőle szokatlanudvariassággal megkért minket, h haladéktalanul vigyünk neki két deci vodkát, mert a lelkiállapota megköveteli a lelki segélyt. Valamint nem tud közelebb jönni, de a részletekre nem tért ki. Azonnal intézkedtünk és odaszállítottuk a kért piát a Sissy parkba, ahol orrfacsaró bűz fogadott: szegény magyar felfedező a sirályszaron megcsúszva hátast dobott a budaiak levébe. A sajnálatos események után határozatlan időre elhalasztottuk a Marsraszállást a titokzatos földalatti világ feltárását.

20centi kolléga 3 évvel ezelőtti képei, valamint a mostani állapotok alant nézegethetőek, a bűzt az internet jelen fejlettségi szintjén nem tudtuk mellékelni.



Buda, Budapest, Boszorkány hegy, Erzsébet híd, patak, Ráczváros, Tabán, ÖrdögárokInnét vidám kopipészt következik, nem vagyunk híve a "3 cikkből egy negyediket" munkamódszernek, ráadásul undorítóan lusták is vagyunk. Tessék:

1. Az Ördögárok története (Élet és Irodalom)
2. Példának okáért az Ördögárok kivezetésnél napi 50 ezer köbméter szennyvíz ömlik a folyóba.

"Ma használatos neve a középkori mondavilágra utal, amikor is a szeszélyes vízjárású, rejtélyes medervezetésű árkokat szívesen illették az ördög jelzővel. Az már a véletlen játéka lehetett, hogy Ördög-árkunk éppen az egykori Boszorkányok hegyének (a mai Gellért-hegy) lábánál ömlött a Dunába..."

"Budapest ostromának kilátástalan, utolsó szakaszában, 1945 januárjának közepén az Ördög-árok neve a hadtörténetbe is bekerült. A Buda elfoglalásáért vívott elkeseredett harc befejező szakaszában a Vannay riadózászlóalj az Ördög-árkon keresztül jutott egy szovjet lőszerraktár közelébe, amelyet aztán felrobbantott.
Buda, Budapest, Boszorkány hegy, Erzsébet híd, patak, Ráczváros, Tabán, ÖrdögárokA minden oldalról körülzárt budai Várban február 11-ére a védők helyzete már tarthatatlanná vált. A német és a magyar parancsnokság – ötszáz fős rohamcsapatával - a vári Alagútban lévő főhadiszállásról az Ördög-árok csatornáján keresztül készült kitörni. Ez volt az egyetlen esélyük arra, hogy csatlakozhassanak csapattörzseikhez. Egy szemtanú így írt erről visszaemlékezéseiben: “Az Alagút kijáratától mintegy 200-300 méterre lévő Krisztina körúton, azt hiszem a 97. számú háznál, ott volt a bejárat a szennyvízcsatornába... Végre megérkeztünk a fentebb említett ház pincéjébe, egy kb. méteres átmérőjű, enyhén lejtős, többméteres, hordó alakú nyíláson jutottunk le a csatornáig... Ez a csatorna ... kb. 3x3 méter kör alakú folyosó volt. A fenekén kb. 40 cm mély árokrésszel... Időnként csigalépcsős vaslapokkal lezárt nyílások alatt mentünk el, ahol hallani lehetett a föld feletti elkeseredett harci zajt... A víz sodra minden elképzelhető anyagot hozott magával, volt ott mindenféle. Harci felszerelés, sisak, kulacs, kézigránát, páncélököl, ami mind akadályozta a továbbjutást. És többek között egy női hulla is.”

A kitörési kísérlet kudarcot vallott: a különböző pontokon felszínre vezető aknákon, lefolyórácsokon előbukkanó, testileg és idegileg kimerült katonákat a szovjetek azonnal elfogták vagy kivégezték. Sokan még elfogatásuk előtt öngyilkosságba menekültek. A csatornában rekedtek között pánik tört ki, többen visszafordultak, megpróbálva ily módon menekülni.
A ma már szemünk elől eltüntetett Ördög-árok évszázadok, évezredek emlékeit őrzi. Minderre aligha gondolunk, legföljebb a dunai torkolat sirálycsapatain pihen meg szemünk."

kapcsolódó bejegyzés: a budai rakpart patkányai 2005-ben


4 megjegyzés:

Unknown írta...

Még várok egy kicsit.
Nem akarok belezavarni az idillbe.
Volna ugyanis észrevételem.
Talán megfontolandó is lehetne.
ü.
inszeminator.

Unknown írta...

Nem kell megijedni, de érdemes továbbgondolni.

Aki közel lakik az ördögárokhoz, és ismeri a Hüvösvölgyi út reggeli, majd esti dögletes dugóforgalmát annak figyelmébe ajánlanám a következőket.
Az un."Akadémiánál" bújik föld alá az Ördögárok. A városmajori katolikus templom harangtorny azért nem áll a templomépület mellett, mert ott alant az ördögárok húzódik. Tehát egész jól megfér a föld alatt.
Mi lenne, ha még jóval előbb föld alá kerülne, mégpedig közúti alagút formájában, és kivezetné szépen a hüvösvölgyi út forgalmát.
Az a vízmennyiség amit most elvezet, hát...
Rendesen csatornázták a környéket, errefelé már nem nagyon van mit elvezetni, legfeljebb esővizet.Néha még azt sem néhány napja figyeltem, hogy tök száraz. Eltűntek a partjáról a sirályok is.
A Pénzügy pálya melletti, később a Páfrány út melletti részt alagúttá kiszélesítve szerintem nyugodtan be lehetne fedni. Parkosítani, mint a Gábor Áron utcai környéket.
Csökkenne a szomszédos utak forgalma. Ismerek családokat akik már megbánták, hogy kiköltöztek a városon túlra.
Szerintem mindenki jól járna vele, még a ZÖLDEK-nek sem lenne kárára.

BB írta...

Kedves inszeminátor, ismerjük az Ördögárkot, nemsokára feltesszük a róla készült videócskánkat. Már kutatunk a dvd-hegyben.

Az Ördögárok maradék részének lefedése és autópályáva alakítása talán csökkentené a dugót, de tovább növelné a belváros zsúfoltságát. Régi axióma:

több út = több autó
több parkolóhely = több autó

http://belvaros.blogspot.com/2009/02/parkolas-bem-rakpart.html

A cél az ingázás tömegközlekedésre való terelése lenne (hm, kapudíj), csökkenteni a motorizált járművek sebességét és forgalmát, a gépkocsival ingázók parkoló helyeinek csökkentése, a tömegközlekedés fejlesztése, etc. Személy szerint igazságtalannak tartom, hogy a zöldövezetben élők naponta telefüstölik a belvárosban élők tüdejét. A belváros jelenleg lakhatatlan.

http://belvaros.blogspot.com/2009/01/bicikliut-budai-rakpart-lanchid.html

emesz írta...

A kocsik füstjét amúgysem lehetne rendesen elvezetni egy ekkora alagútban...úgyhogy...ingázó gyorsvonatot beléje!