2013. június 2., vasárnap

Erzsébet Eye: Óriáskerék az Erzsébet téren (II. rész)

Izgatottan várjuk a Nagy Ligeti Amortizációt.
Bár én személy szerint inkább bungee jumpingot szeretnék, kedves Rogán úr, ha lehet. Lehet?
frissítés: elkészült


Az óriáskerék egy nem épületjellegű építmény, mely függőleges irányban körbeforgó kocsikat, gondolákat tartalmaz. Az első óriáskereket Ifj. George Washington Gale Ferris tervezte és építette meg az 1893-ban rendezett chicagói Világkiállításra (World's Columbian Exposition vagy más néven The Chicago's World Fair). Az óriáskerék kifejezést ezután kezdték használni minden hasonló építményre. (wiki)


Pietro Della Valle, egy római utazó, aki leveleket küldött Konstantinápolyból, Perzsiából és Indiából, egy konstantinápolyi Ramadán fesztiválon vett részt 1615-ben. Levelében leírja a tűzijátékot, a fényeket, és nagyszerű hintákat, majd az óriáskerékről írt:

„El voltam ragadtatva attól, ahogy azzal a sebességgel egyszer csak fent majd lent találtam magam. De a kerék olyan gyorsan forgott körbe, hogy egy görög, aki a közelemben ült, nem bírta tovább, és kiabált, hogy

„Soni! Soni!” (Elég! Elég!)”

A Peter Mundy utazásai (1608-1667) leír és illusztrál „számos különböző típusú körhintát, melyeket a közönség kipróbálhatott az ünnepségeken Biramban”. A „kevésbé veszélyes és kellemetlen” gyermekek számára készült változatok mellett volt egy olyan is, amelyiken az utazok rövid köröket tettek meg, időnként ülve, időnként lelógva. (wiki)



Az eredeti óriáskereket (Ferris Wheel vagy Chicago Wheel) 1893. június 21-én nyitották meg a nagyközönség előtt a chicagói Világkiállításon. Az építmény a 324 méter magas Eiffel-torony riválisaként a rendezvény legnagyobb attrakciója volt 80,4 méteres magasságával.

Tervezője és építője Ifj. George Washington Gale Ferris, a Rensselaer Polytechnic Institute végzőse. Karrierjét a vasútiparban kezdte, ő alapította Pittsburghben a G.W.G. Ferris & Co. társaságot, mely vasúti sínek és hidak építéséhez tesztelt és ellenőrzött fém anyagokat.

A kerék egy 71 tonnás, 45,5 láb magas tengelyen forgott, amely abban az időben a világ legnagyobb üreges kovácsoltvas csőtengelye volt és amelyet a pittsburghi Bethlehem Iron Company készített. A kerék több mint 40 ezer kilogrammos volt, melyből a két 4,8 méteres átmérőjű öntöttvas támasztórúd volt 24 ezer kg.
Harminchat kocsijában 40-40 szék volt, kocsinként több mint hatvan embert fogadott magába, így összesen akár 2160 utasa lehetett egyszerre. A kerék húsz perc alatt tett meg egy kört és két fordulatot tett egy menet alatt. Eközben egy szakaszán hatszor megállt, amikor az utasok ki- és beszállhattak, majd egy kilenc perces megállás nélküli szakasz következett. A belépőjegy ötven cent volt.

A rendezvény októberi befejeződése után az óriáskereket 1894 áprilisában bezárták, szétszerelték és a következő évig raktárban feküdt. Akkor ismét felépítették a Lincoln Park közelében egy exkluzív negyed mellett. Emiatt egy helyi lakos, William D. Boyce fellépett a helyi bíróságon a kerék tulajdonosaival szemben, ám sikertelenül követelte annak lebontását. Ezután 1903-ig működött a kerék azon a helyen, majd lebontották és vonattal St. Louisba szállították az 1904-es Világkiállításra. Végül 1906. május 11-én robbantásos technikával végleg lebontották. (wiki)



1893: az eredeti Ferris-féle óriáskerék 80,4 méter magas volt. A chicagói World's Columbian Exposition rendezvényre építették, majd 1904-ben St. Louisba vitték (Missouri), 1906-ban bontották le véglegesen.

1895: a londoni Great Wheel az Empire of India Exhibiton rendezvényre épült, 94 méter magas volt. 1894 márciusában kezdődtek az építési munkálatok és 1895. július 17-én adták át a közönségnek. 1906-ig működött, majd 1907-ben bontották le nagyjából két és fél millió utas szállítása után.

1900: A Grande Roue de Paris az 1900. évi párizsi Exposition Universelle rendezvényre épült. 1920-ban bonották le, de 100 méteres magasságát a következő kilencven évben nem szárnyalta túl egyetlen hasonló építmény sem.

1989: A Cosmo Clock 21 a jokohamai (Japán) YES '89 Yokohama Exposition rendezvényre épült. Eredetileg 107,5 méter magasnak építették meg, ezután 1997-ben szétszerelték és 1999-ben egy magasabb alapra építették újjá, amivel így 112,5 méteres lett.

1997: A Tempozan Harbor Village óriáskerék Oszakában (Japán) 1997. július 12-én nyitotta meg kapuit és 112,5 méter magas.

1999: A Daikanransa Odaiba városban (Japán), 115 méter magas.

2000: A London Eye 135 méteres magasságával hivatalosan 1999. december 31-én nyitott meg,[16] de valójában technikai problémák miatt csak 2000 márciusa óta működik. Jelenleg ez az óriáskerék a legmagasabb Európában.

2006: A Star of Nanchang (Nanchang, Kína) 2006 májusában nyitott és 160 méter magas.

2008: A Singapore Flyer 165 méter magas, a világ legmagasabb óriáskereke. 2008. február 11-én tette meg első körét, hivatalos megnyitása március 1-jén volt. (wiki)





tegnapi képek

Nincsenek megjegyzések: