2010. szeptember 17., péntek

Zebrajt II: újabb zebrafutó-verseny a Rákóczi út szmogjában

Ezen sorok írója egyszer lerúgott egy... namindegy. A dugóba szorulva kiszállt a kocsiból, oszt ráérősen fotózgatta a buszsávban araszoló genyókat, akik egy méter előnyért anyjukat a buszban utazók, sőt a mentőautó előtt is elállják az utat. Ezen sorok írója örömmel szívatta a surmókat, sorozatlövőt de közben erősen sajnálotta, hogy a sunyi úrvezetők nem az elakadt mentőben fekszenek. Amúgy is 3 évvel kevesebbet él egy átlag belvárosi lakos a szmog miatt, mint egy, a Szöbörbiából beautókázó úrvezető. Évi 400 halott a légszennyezés miatt Budapesten. Meg a rák. Köszönjük.


Budapest Korzó, futóverseny, Budapest, Rákóczi út, visszaszámlálásMai programajánló, fusson velünk:

Kedves város iránt elkötelezett blogger, újságíró!

Eljött újból a Mobilitási Hét. A
Budapest Korzó több akcióval szeretné felhívni a figyelmet a város problémáira. Ennek első állomása a

Zebrajt! II.,

ami decemberi akciónk megismétlése.

Az alábbiakban olvasható a sajtóanyag. Arra szeretnénk kérni benneteket, hogy terjesszétek ti is saját csatornáitokon!

Köszönettel:
a Budapest Korzó

Budapest,  Budapest Korzó, futóverseny, Budapest, Rákóczi út, visszaszámlálás Zebrajt! II. – A változatlanság gyönyörködtet

Egy városban vannak olyan körülmények, melyekkel mindennap szembesülünk, s talán pont emiatt szoktunk hozzájuk annyira, hogy beletörődve vesszük őket tudomásul, s lassan azt is elfelejtjük, hogy ezeken a körülményeken lehetne változtatni. Hogy lehetnének jobbak, kényelmesebbek, emberibbek.

A Budapest Korzó civil csoport tavaly december 4-én rendezte meg első Zebrajt! nevű, figyelemfelhívó akcióját Budapesten, a Rákóczi út Síp és Puskin utca közti, hírhedt, visszaszámlálós zebráján, egy zebra-futóversennyel tartva görbe tükröt egy abszurd állapot elé. Most a helyzet változatlansága miatt a csoport együttműködve a Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesületével (ÖNÉ) még egy felkiáltójelet kíván tenni a tavalyi akciójuk után: megrendezik ugyanott a II. Zebrajt! futóversenyt.

Mert ki az a gyalog közlekedő városlakó, aki a napi stresszen felül élvezi a várostervezők által rá osztott, sokadrendű szerepét? Aki még mindig boldogan veszi tudomásul, hogy a számára az úttesten történő átkeléshez biztonságosnak nyilvánított helyen, a zebrán is csak
megtűrt statisztának érezheti magát?

A csoport és az ÖNÉ hangsúlyozzák, hogy köztéri akciójuk nem csak erről az egy rossz és embertelen zebráról szól. Városlakóként a városlakókért emelik fel a hangjukat, hogy vegyék őket is emberszámba!
Álláspontjuk szerint a városban nem csak autók „élnek”! Akciójuk révén egyre több ember szemét kívánják felnyitni, hogy cselekedniük kell.

Várják a hétköznapi gyalogost szurkolónak vagy résztvevőnek a mindenkit érintő programra, Budapesten, a Rákóczi út Síp utcát és Puskin utcát összekötő zebrájához szeptember 17-én, pénteken,
17:00-kor.
Hiszen ebben a „versenyszámban” naponta több százezren állnak rajthoz egy-egy járdaszegélynél!

Mi a baj ezzel a zebrával?
1. A kialakítása. Egy olyan úton, ahol több száz méterenként helyezkednek el egymástól a gyalogátkelőhelyek, a zebra nagy kincs. Az örömben üröm, hogy az ezen a zebrán átkelőket a ráengedett kanyarodó autók folyamatosan két irányból fenyegetik.
2. Nem akadálymentes. Babakocsival, kerekesszékkel, de egy idősebb embernek lehetetlenné teszi, de minimum extra odafigyelést igényel, hogy a járda és az úttest közti szintkülönbséget leküzdje.
3. Az átkelési lehetőség rövidsége. A zöld 12 másodpercig tart. Ez egy 6 sávos, nyomvályúkkal teli úttesten roppant kevés.
4. Gonosz. Ezt a kifejezetten rövid időt még egy visszaszámláló az átkelő arcába is dörgöli. Ez az átkelő számára egy újabb felesleges stresszfaktort jelent és azt az üzenetet közvetíti, hogy te itt maximum 12 másodpercig lehetsz fontos.

Mivel lehetne enyhíteni a fenti problémákat, s mindez mennyibe kerülne?
1. A zebrákat sűríteni a Rákóczi úton. Erre üdvözítő példa lesz, ha elkészül az Astoriánál az aluljáró kiváltásaként Budapest Szíve projekt keretében tervezett felszíni zebra. De további zebrát lehetne nyitni még a Kazinczy-Szentkirályi utcákat átkötve, melyről kezdeményezést-terveket nem hallunk. Költsége: Minimális.
2. Akadálymentesíteni. Mindkét oldalon kerekesszék-barát, süllyesztett járdaszegélyre cserélni a járda és az úttest találkozását. Költsége: Minimális.
3. A lámpa zöldjének idejét minimum a duplájára növelni, a lámpákat egy kényelmesebb, emberbarátibb tempóra átállítani. Ez elképzelhető, hogy az autóforgalom lassulásához vezetne, de a Rákóczi utat, Budapest 6 sávos autópályáját továbbra is az eddigi autó fókuszú szemlélet határozza meg, akkor az utcakép pusztulásának tendenciája tovább folytatódik. Költsége: minimális.
4. A számlálót, bár nem tartjuk szükségesnek, ha már beruháztunk, ne dobjuk ki. Pályázatot írnánk ki, hogy a kreatív lakosság minek a visszaszámlálására szeretné inkább felhasználni. Egy biztos, bárhol jobb helye lenne, hogy ne a zebrán átkelőnek kelljen versenyt futnia az idővel. Költsége: Minimális.


A csoport hangsúlyozza, hogy köztéri akciója nem csak erről az egy rossz és embertelen zebráról szól. Városlakóként a városlakókért emelik fel a hangunkat, hogy vegyék őket is emberszámba! Álláspontjuk szerint a városban nem csak autók „élnek”! Akciójuk révén egyre több ember szemét kívánják felnyitni, hogy cselekedniük kell.


További részletek és háttér a csoport Facebook oldalán
és weboldalán: budapestkorzo.com/node/74

Ajánlott olvasmány: rádióközvetítés a tavalyi eseményről, vigyázzon, h nehogy kiessen a protkója a röhögéstől

az origó videója a tavalyi eseményről:


és egy régebbi tüntetés 2006-ból, a Radikális Gyalogosok a Bajcsy-Zsilinszky út hasonlóképpen sportos zebrájánál:


2009, Radikális Zebrahasználók Országos Szövetsége (RAZOR):

Elszánt csoport jelent meg kora este a Budaörsi úton, hogy móresre tanítsák az autósokat. Hoztak fényképezőgépet, videokamerát, babakocsit, nyomtatványokat. Tollat nehezen találtak - hiába még nem profi feljelentők -, de végül az is lett, így elindulhatott az akció. A lényeg az volt, hogy amelyik autós nem állt meg, annak a rendszámát, autó típusát felírták, majd ez alapján készül el a feljelentés, mellyel a rendőrség azt csinál, amit akar.


A képeket a Budapest Korzó oldaláról loptam, ide lőjetek, Bánki Eszter készítette őket, köszönm

Nincsenek megjegyzések: