A Vasúttörténeti Parkban pihen majd két és fél órát a világhírű csodavonat vasárnap. Az érdeklődők belülről is megnézhetik a szalon- és hálókocsikat.
A Venice-Simplon Orient Expressz vasárnap 12.30 és 15 óra között áll majd nálunk, mielőtt továbbindulna keleti útjára. Ekkor megtekinthetjük a vonatok 16 kocsiból álló királyát kívül-belül. A Vasúttörténeti Parkban ráadásul ki lehet majd próbálni a kerti vasút újonnan átadott szakaszát, amely alagúttal, egy tó fölött átívelő híddal vár, ráadásul lehet majd hajtányozni és mozdonyt vezetni.
Ez nem az Orient expressz, ez a enyhén pukkant MÁV-vagon megrekedt a sehova sem vezető síneken, nyugatbalkánon, a Déli pályaudvar melletti közparkban, Vérmezőn, ott. Az Orient Exprssz sikerrel perelhetné jó hírnév rongálásáért és védjegybitorlásért ezt a lambériás mennyezetű, fapados pukkanást. Ezen sorok írója járt az Agatha Christie emlékkiálításon a British Múzeumban, megnézte az alkalomra kiállított Orient Express vagont :) Egy dolgot azért még elmondanék. Nem könnyű a súlytalanság állapotában kakálni. Az ember annyira hozzászokott az ülő testtartáshoz, hogy gondot okozhat, ha fekve, illetve libegve kell elvégezni a dolgot. Próbáld csak ki egyszer! Feködj le és kakálj fölfelé! Meg fogsz lepődni! Ha olvasta volna a bűn lélektanát, akkor tudná. Uraim, ne felejtsék... mi európaiak vagyunk.
Orient expressz resztauránt (helyieknek a "Vagon")
cím: 1013 Budapest - I. kerület, Vérmező út
Elhelyezkedés: Déli pályaudvar mellett, a Vérmezőn
Budapesten egyedülálló módon, egy régi vasúti vagonból kialakított hangulatos söröző-étterem a Déli pályaudvarnál a Vérmező fái között, nyáron kerthelyiséggel. Nagyon jó közlekedési és parkolási lehetőség.
Nyitvatartás
Minden nap: 11:00 - 01:00
A „Roi des Trains, Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata) elnevezéssel méltán illették. Az első vonatok összeállítása általában öt kocsi: a vonat elején és végén poggyászkocsi, középen két hálókocsi és egy étkezőkocsi. A több napig tartó utazás során az utazók több élményt és kalandot élhettek át, mint az amerikai transzkontinentális expresszek közönsége. Az első öt évben 1883 és 1888 között a Párizs–Strassburg–Stuttgart–München–Bécs–Pozsony–Budapest–Szeged–Temesvár–Orsova–Bukarest–Ruszcsuk–Várna útvonalon közlekedett az Orient expressz. A magyar szakaszon 689 km hosszban eleinte teljesen az Osztrák Vasúttársaság vonalain közlekedett, keleti-expressz elnevezéssel. Később, amikor 1888-ban elkészült a Belgrád–Szófián keresztül vezető közvetlen útvonal, belépett a MÁV által a konvenciók alapján 1884-ben épített Budapest–Zimony–Belgrád vasútvonal 359 km hosszban.
Katasztrófák a luxusvonat életében
Az első 1883-ban a bolgár szakaszon történt és később többször is előfordult az Orient expressz történetében.
Az egyik legnagyobb port felvert eset volt, amikor 1891-ben Athanasos a görög rablóvezér és bandája kisiklatták az expresszt. A vonat személyzetét és az utasokat elrabolták és csak magas váltságdíj fejében engedték őket szabadon.
Természeti katasztrófák, vasútüzemi balesetek sűrűn előfordultak az expressz útjai során. Már az első úton 1883-ban Varciorova közelében árvíz késleltette az előrehaladást. Néhány nappal később az expressz ugyanitt földcsuszamlásba futott. Hóakadályok is többször előfordultak:
1929-ben Isztambul előtt mintegy száz kilométerrel a magas hóban elakadt a luxusvonat. A nagy hideg miatt a tüzelőanyag gyorsan elfogyott, az élelmiszer is fogytán volt. A közeli falvakban sikerült élelmiszert és fűtőanyagot beszerezni. Az expressz a hó fogságából tizenegy nap múlva szabadult. Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Christie-t, a híres angol krimiírónőt, a Gyilkosság az Orient expresszen című regénye megírására.
A kisiklások, összeütközések is végigkísérték az expressz történetét. Érdekes eset volt, amikor 1901-ben az Ostende-Wien Orient expressz mozdonya 1901-ben túlszaladt a frankfurti pályaudvar ütközőbakján és a falat ledöntve, a vendégek legnagyobb megdöbbenésére a vasúti étteremben állt meg.
1913-ban – Passau közelében egy kazánsérülés miatt a kiömlő gőz leforrázta a fűtőt. A mozdonyvezető kimenekült a vezérállásból és a mozdony oldalán kapaszkodott. Az expressz több mint tíz kilométeren megfutamodott és csak nagy nehézségek árán sikerült megállítani.
Az Orient expressz magyar vonatkozású anekdotái közül a legismertebb az érsekújvári vasútállomás cigányzenekarának története. Egy gróf az állomási restiben a kellemes cigányzenét hallgatva lemaradt a később balesetet szenvedett vonatról. A kocsi, amiben a grófnak utaznia kellett volna, összezúzódott. A gróf hálából alapítványt hozott létre a cigányzenekar támogatására. A támogatás fejében viszont arra kötelezte őket, hogy minden gyorsvonatnál, így az Orient expressznél is zenéjükkel szórakoztassák az utasokat, amíg a vonat vízvételezés miatt állt. Így vált hagyománnyá az érsekújvári cigányzenekar, állítólag Trianon után nem játszottak tovább. Ma a nosztalgia Orient expressz utasainak néha játszik egy fizetett zenekar. (wiki)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése