2011. június 10., péntek

A kalapácsos vörös ember utóélete

Nem viccel, odabasz.

Budapest rejtett szépségei, érdemes besomfordálni a nyitva felejtett kapukon. A kalapácsos vörös ember most nyílászáróként szolgál.

Bíró Mihály komcsi ördöge
red devil
Az indulásától mindvégig szociáldemokrata elkötelezettségű Bíró Mihály (1886–1948) korán emigrációba kényszerült és hosszabb bécsi, aztán rövid berlini, prágai, majd párizsi intermezzo után, csak három évtized múltán térhetett vissza szülővárosába, Budapestre, ahol rövidesen meghalt. Az emlékkiállítás ebből – magától értetődően – főleg az osztrák és magyar periódusra koncentrál, ezen belül pedig a politikai és kereskedelmi párhuzamokra.


A vörös ember utóélete


Az időszaki rendezvény frappáns emblémája és egyik vezérfonala a híres „kalapácsos ember” motívuma. A vörös munkás figuráját eredetileg 1911-ben vetette papírra a baloldali Népszava napilapot népszerűsítő plakát számára. Izmos és meztelen alakjához olimpiai bajnok birkózó barátja állt modellt, akit kisszoborként is megmintázott. A fehér alapon fekete kontúrokkal rajzolt és pirosra festett „ős-változat” a Tanácsköztársaság idején, 1919. május elsején óriási transzparensként született újjá. (Sőt, monumentális köztéri plasztika készült belőle a százezres tömegtüntetésre.)


odasújt, elbaszod
Miután Bírónak menekülnie kellett a Horthy-rendszer retorziói elől (nem utolsósorban a „fehér terror” különítményeinek kegyetlenkedéseit naturalista részletezéssel ábrázoló Horthy-mappa húsz színes litólapja miatt), az osztrák fővárosban több alkalommal is átformálta a szimbolikus főszereplőt a munkásmozgalom éppen aktuális ottani céljaira. Így például választásra szólító falragasz lett belőle, amely markában szorongatja a reakciós erőket vagy seprűvel takarítja el a múlt maradványait, a klérus, az arisztokrácia és a kapitalizmus karikatúraszerűen ábrázolt képviselőit. Közben ezt az ikonikus baloldali jelképet német vagy angol földön is átvették az európai hírű magyar mestertől. (Itthon a jobboldali rezsim azzal igyekezett diszkreditálni, hogy például egy Trianon-ellenes plakáton a „vörös rém” a Dunában mossa véres kezét a Parlament előtt, mint a háttérben feltűnő szétdarabolt Nagy-Magyarország térkép felelőse.) (artportal.hu)

Nincsenek megjegyzések: