2009. november 20., péntek

A Raiffeisen-gödör

A Nemzeti Gödör után itt egy újabb: a Raiffeisené. Amolyan emlékmű, negatív formában.

Budapest, car parking, Cortina fal, Felcsúti Péter, I. kerület, korrupció, Mezős Tamás, Nagy Gábor Tamás, parkoló, Raiffeisen, vár, Várgarázs, Várnegyed, WiPark Garagen AG
Budapest, car parking, Cortina fal, Felcsúti Péter, I. kerület, korrupció, Mezős Tamás, Nagy Gábor Tamás, parkoló, Raiffeisen, vár, Várgarázs, Várnegyed, WiPark Garagen AG

Budapest, car parking, Cortina fal, Felcsúti Péter, I. kerület, korrupció, Mezős Tamás, Nagy Gábor Tamás, parkoló, Raiffeisen, vár, Várgarázs, Várnegyed, WiPark Garagen AGNyáron, nyárközépen körbefotóztuk a Vár nyugati oldalán, a Csikos Udvar (lásd. Vastagh György szobra) környékén épülő hatalmas parkolót, hátha jobb lesz tőle a világnak. Aztán elutaztunk a búsba, a képek meg a winyón csendesen penészedtek. Tessék, tekintse meg képeinket, melyeket Budapest egyik leglátványosabb gödréről készítettünk. És halkan ketyeg is.

"kapacitásprobléma nincs a várban, az ott lakók részére a parkolási lehetőségek elegendőek lennének"

Óriásparkoló az UNESCO világörökségi listáján szereplő Budai Várban? Buszok helyett személygépkocsiknak, hogy még több úrvezetőt vonzanak a környékre? A Raiffeisen Bank Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke segítségével lerombolt ezt-azt, kapart egy hatalmas gödröt a Vár tövében, majd újragondoltál a bizniszt és otthagyták a romokat. Rothadjon a picsába a szétkúrt Királyi Vár, a buzi magyarok meg basszák meg a hatalmas likat, nekik ástuk. Nem mellesleg a megszüntetett Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma néhány évvel ezelőtt a Kultúra Támogatásáért díjjal tüntette ki a Raiffeisen Bankot. Köszönjük meg szépen Felcsuti Péternek.

Budapest, car parking, Cortina fal, Felcsúti Péter, I. kerület, korrupció, Mezős Tamás, Nagy Gábor Tamás, parkoló, Raiffeisen, vár, Várgarázs, Várnegyed, WiPark Garagen AG"Bár a Budapesti Történeti Múzeum beadványban támadta meg az elképesztő döntést, a KÖH formai okokra hivatkozva (merthogy késve kapták meg az iratot) elutasította az ellenvetést, így semmi akadálya sem volt annak, hogy az „ingatlanfejlesztő” dózerek a majdani haszon érdekében meginduljanak a magyar műemlék ellen. Ötszáz év történelme vált két hét alatt porfelhő és robaj kíséretében törmelékké." (demokrata.hu)

"A Kulturális Örökségvédelemi Hivatal melyik szót nem tudja értelmezni , az "örökséget" vagy a "védelmit"? Magyarország a 41. helyen van a Transparency International korrupciós listáján. Vajon a nagy üzlet reményében mennyit kapott zsebbe Mezős Tamás azért az egy pecsétért? Egyáltalán, ezt így mégis hogy képzelte? Ha egy garázst akarok építeni hátul a kertben, ahhoz legalább 20 féle engedély kell, a világörökség részét képező helyen meg egy ilyen Mezős Tamás pecsétje elég? Aki ráadásul ezzel védekezik: "nincs más megoldás" és "ellenkező esetben nem épülhetett volna meg a garázs, ami pedig szerintük a várnegyed védelméhez elengedhetetlen" Remek érvek! A mélygarázs természetesen tényleg elengedhetlen a milliárdos bevétel eléréséhez ..." (tovább a Vastagbőr blog lélekmelengetősen anyázásós posztjára)

A Várnegyed lokálpatrióta nyuggerei imakommandókat alapítottak és és éjt nappallá téve fohászkodnak Istenhez a Török kert mélyén, hogy kitartson a Cortina-fal és ne omoljon a mélybe a Budavári Palota (Nemzeti Galéria, Nemzeti Széchenyi Könyvtár, Királyi Kéró etc.). Mostanság vidám kis vízfolyások gyönyörködtetik a szemet és lazítják a hevenyészett támfalat, a lakókocsis őr is jobbnak látta szedni a sátorfáját (vagy milyét) a fal tövéből. Karakas pasa tornyából elégedett kuncogás hallatszik csendes estéken: a tökkelütött gyaurok visszafoglalták a várat, hogy aztán magukra omlaszthassák.






Budapest, car parking, Cortina fal, Felcsúti Péter, I. kerület, korrupció, Mezős Tamás, Nagy Gábor Tamás, parkoló, Raiffeisen, vár, Várgarázs, Várnegyed, WiPark Garagen AGA Raiffeisen ingatlancsoport információi szerint a várgarázs elkészültével az önkormányzat élni kíván a behajtás szigorításának lehetőségével. "Az autók végleges és szigorú kitiltása a vár területéről további beruházást is igényelne az önkormányzattól, például új beléptető rendszert" – közölte a Raiffeisen cégcsoport illetékese, aki szerint kapacitásprobléma nincs a várban, az ott lakók részére a parkolási lehetőségek elegendőek lennének. Feszültséget az intézmények, elsősorban a szállodák és az éttermek okoznak. Ennek megfelelően az idegenforgalom igényei a jövőben is csak korlátozottan elégíthetők ki. Ugyanakkor éppen a turisták okozta nyári átmenő forgalom miatt nem ítélhető meg pontosan, hány parkolóhelyre lenne szükség. Nagy Gábor Tamás polgármester korábban arról beszélt, hogy a várbeli parkolási gondok rendezéséhez még kettő, de inkább három garázsra lenne szükség, felhasználva a vár másik oldalát is. (ingatlanmagazin)

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

mintha rákos kisgyerek kezei közt csendben haldokló kölyökkutyát mutatnának nekünk

Metéletlen Árja Bálnavadász írta...

a Raiffeisen bibsi igazgatója lerombolja a várat?

BB írta...

Nem épül a várgarázs, de a földben tátongó lyuk betemetéséről sincs szó
Írta: Brockhauser Edit
2009. szeptember 24.


A Csikós udvar alatti, 350 autó tárolására alkalmas garázst eredetileg idén nyáron szerették volna átadni. Tavaly tavasszal elkészült a földkiemelés és az ideiglenes megtámasztáshoz szükséges védművek, de szep-temberben a gazdasági válság miatt leállt az építkezés.

Az örökségvédelmi hatóság állásfoglalása szerint a garázs belső vasbeton tartószerkezetét 2009. június 1-ig kellett volna megépíteni, vagy a földet visszatölteni, mert az ideiglenes tartószerkezetet rögzítő hornyok statikai teherbírását júliusig garantálta egy szakvélemény. Ha a garázs visszatemetése mellett döntenének, akkor is meg kellene építeni valamilyen tartószerkezetet, hogy ne süppedjen be a Csikós udvar alatti domboldal. Felmerült, hogy az állam vásárolja meg a várgarázst, hiszen gazdaságosan üzemeltethető lenne, továbbá az eddigi egymilliárdos ráfordításból – elsősorban a régészeti feltárások kapcsán – már kifizetett háromszázmillió forintot. Az ingatlan állami tulajdonú, a befektető 60 plusz 30 évre szerzett vagyonkezelési valamint üzemeltetési jogot. – A horgonyok megerősítését a Wipark Budavár Kft. elvégeztette. Költsége, ismereteink alapján, 160 millió forint volt. A műszaki átadás még nem történt meg, de a korábbi horgonyozási eljárás alapján a horgonyok statikai állékonyságának várható időtartalma egy év – tájékoztatta lapunkat a Magyar Nemzeti Vagyon kezelő Zrt. (MNV) kommunikációs osztálya. Azt is hangsúlyozták: a garázs visz­szatemetéséről nincs szó. Régészetileg ez az egyetlen hely a Palota negyedben, ahol a parkolást meg lehet oldani. Az eddig ráfordított költségek 800 plusz 160 millió forint elveszne, ráadásul az esetleges visszatemetés költsége is legalább 350 millió forint lenne. További gondot jelentene visszatemetéskor a tömörítés által keltett rezgés. – A Wipark Budavár Kft. szep-tember végéig kért határidőt az új üzleti és műszaki ütemterv bemutatására. Az MNV jelenleg várja a cég képviselőinek tájékoztatóját, ennek ismeretében lehet a garázs további finanszírozásáról bármilyen döntést hozni. Csak a projekt esetleges teljes leállása esetén jöhet szóba a felek közötti elszámolás.

BB írta...

Gödörben a várgarázsprojekt
Döntési helyzetbe került a Wipark Budavár Garázsüzemeltető Kft. abban a kérdésben, hogy maga fejezi-e be a várbeli Csikós-udvarban 2006 óta épülő mélygarázs munkálatait, vagy átadja a projektet az államnak - válaszolta lapunk érdeklődésére Molnár Ferenc, a kft. ügyvezető igazgatója. Az építkezés tavaly ősszel állt le, amikor már elkészült a garázs gödre a várfal tövében az ideiglenes biztosítószerkezetekkel.

Csordás Lajos| Népszabadság| 2009. január 17.




Abban mindenki egyetért, hogy értelmetlen volna visszatemetni
Móricz Simon A Raiffeisen Ingatlan Zrt. és a Wipark Garagen AG által alapított projektcég, a Wipark Budavár Garázsüzemeltető Kft. eredetileg 2008 végére vállalta a beruházás befejezését, ám az a nem várt régészeti akadályok miatt 2009 őszére tolódott, majd 2010 nyarára. A terület állami tulajdonban van, s az lenne a megépítendő garázs is. A beruházó kft. csak az üzemeltetési jogot kapná meg 90 évre az érvényes szerződés alapján.

Az építkezés üzleti okok miatt állt le, főképp azért, mert a válság miatt romlottak a hitelnyújtási feltételek, emellett ártott a projekt hitelmegítélésének a Szent György téri fejlesztések elakadása (pl. a volt Honvéd-főparancsnokságra elrendelt változtatási tilalom, amely blokkolta a tér megújulását is), hisz az itt remélt növekvő forgalomra kalkulálta jövendő bevételeit a befektető. A garázsépítés leállása statikai okokból azonban nem húzódhat fél évnél tovább, a szakértők szerint ugyanis júniusig biztonságos a gödör falait tartó, ideiglenes szerkezet. Ezután vagy vissza kell temetni a tátongó mélyedést, vagy el kell kezdeni a garázs vasbeton szerkezeteinek a megépítését, akárki finanszírozza is azt. A Wiparknak tehát hamarosan döntenie kell: kiszáll, vagy marad, és folytatja. A döntést nehezíti, hogy a parkolócég osztrák finanszírozója, az Immofinanz élén jelenleg csődbiztos áll, aki nyilván racionalizálja a kiadásait.

Molnár Ferenc közölte: elsősorban a projekt folytatására készülnek, módosított tervekkel. De felmerül az a lehetőség is, hogy esetleg átveszi tőlük az állam mint finanszírozó. A jövőről a kft. egy hét múlva esedékes taggyűlése dönt.



Az állam egyik képviselője a várpalota vagyonkezelését ellátó Budavári Kht. igazgatója, Szőke Balázs, kérdésünkre elmondta, ennek a forgatókönyvnek a megvalósulása is lehetséges. Egy biztos: a mélygarázs gödrét, amely eddig egymilliárd forintba került, értelmetlen volna visszatemetni.

nahátapád írta...

Idén júliusban hirdetett bankháborút az épületbontásairól ismertté vált VÉSZ. A vállalkozói szervezet elnöke, Éliás Ádám hétfőn sajtótájékoztatón jelentette be: a Raiffeisen bankot találták a hónapokig tartó vizsgálatok során az ügyfeleik érdekét leginkább semmibe vevő pénzintézetnek. Azt ígérik, folyamatos akciókat indítanak a bank ellen.

Júliusban jelentette be a Vállalkozók Érdekvédelmi Szövetsége (VÉSZ) elnöke, Éliás Ádám, hogy bankháborút indítanak: feketelistát állítanak össze a lakosságra legveszélyesebb pénzintézetekről, és a lista egyik, általuk legrosszabbnak minősített tagja ellen totális támadást indítanak. A szervezet szeptember elején közzétette a listát, és azt ígérte, az azon szereplő bankokat a következő hónapban folyamatosan figyelni fogja, mielőtt megnevezi azt, amelyik "a legsikeresebb a rablásban", és "azt megsemmisíti".

Éliás Ádám hétfőn sajtótájékoztatón jelentette be: mostanra négy bank maradt a listán, ezek közül a Raiffeisent választották majdani támadásaik célpontjának. A szervezet közleményében az szerepel, hogy a Raiffeisent egyebek mellett gőgös, arrogáns, mindenféle párbeszédre képtelen ügykezelés jellemzi, hibájául rója fel az ügyfelek félrevezetését. A szervezet szerint a Raiffeisen nagyon sok családot lakoltatott ki, árvereztette el egyetlen otthonát.

Arról, hogyan tudnának súlyos csapást mérni egy bankra, Éliás Ádám korábban, az Indexnek adott interjúban azt mondta: "ha egy bank gátlástalan, jogtipró eszközökkel él, akkor ugyanúgy fellépünk ellene (...) ötszörös blokád alá tudunk helyezni egy bankot, és ha oda bemenne kétezer csákányos ember, csak érdeklődni, hogy mi a helyzet, akkor a háborút már más pozícióból vívjuk".

A szervezet mostani sajtóközleménye szerint társadalmi összefogással meg lehet semmisíteni a bankot, "örök figyelmeztetésül a nemzetközi pénzhatalomnak: mit lehet és mit nem lehet csinálni Magyarországon". Arról, hogy az akció meddig tart, azt írták: lehet, hogy két hét alatt, lehet, hogy két hónap alatt, legkésőbb egy év leforgása alatt elintézik a magyarországi Raiffeisent, azt ígérve: "állandósuló akciókkal fogjuk lebénítani a működését".

http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/12/07/a_raiffeisen_lett_a_bankhaborusok_celpontja/