A Vasúttörténeti Parkban pihen majd két és fél órát a világhírű csodavonat vasárnap. Az érdeklődők belülről is megnézhetik a szalon- és hálókocsikat.
A Venice-Simplon Orient Expressz vasárnap 12.30 és 15 óra között áll majd nálunk, mielőtt továbbindulna keleti útjára. Ekkor megtekinthetjük a vonatok 16 kocsiból álló királyát kívül-belül. A Vasúttörténeti Parkban ráadásul ki lehet majd próbálni a kerti vasút újonnan átadott szakaszát, amely alagúttal, egy tó fölött átívelő híddal vár, ráadásul lehet majd hajtányozni és mozdonyt vezetni.
Ez meg egy hasonló izé, Orient express, hehe, fogjanak le, mert röhögni fogok. Az papírsárkányom meg a Concorde :)
Ez nem az Orient expressz, ez a enyhén pukkant MÁV-vagon megrekedt a sehova sem vezető síneken, nyugatbalkánon, a Déli pályaudvar melletti közparkban, Vérmezőn, ott. Az Orient Exprssz sikerrel perelhetné jó hírnév rongálásáért és védjegybitorlásért ezt a lambériás mennyezetű, fapados pukkanást. Ezen sorok írója járt az Agatha Christie emlékkiálításon a British Múzeumban, megnézte az alkalomra kiállított Orient Express vagont :) Egy dolgot azért még elmondanék. Nem könnyű a súlytalanság állapotában kakálni. Az ember annyira hozzászokott az ülő testtartáshoz, hogy gondot okozhat, ha fekve, illetve libegve kell elvégezni a dolgot. Próbáld csak ki egyszer! Feködj le és kakálj fölfelé! Meg fogsz lepődni! Ha olvasta volna a bűn lélektanát, akkor tudná. Uraim, ne felejtsék... mi európaiak vagyunk.
Orient expressz resztauránt (helyieknek a "Vagon")
cím: 1013 Budapest - I. kerület, Vérmező út
Elhelyezkedés: Déli pályaudvar mellett, a Vérmezőn
Budapesten egyedülálló módon, egy régi vasúti vagonból kialakított hangulatos söröző-étterem a Déli pályaudvarnál a Vérmező fái között, nyáron kerthelyiséggel. Nagyon jó közlekedési és parkolási lehetőség.
Nyitvatartás
Minden nap: 11:00 - 01:00
A fröccshöz külön, kis ásványvizes palackban hozták a bugyborékos vizet. Drága, baszod: 2 db akciós sör 1000, de mogyit is adnak. Mikor ketten akartunk rendelni az akciósból, a pincér azt mondta, hogy ezt nem illik. Fogyasztottunk, oszt sürgősen húztunk a tánc és illemóra tanfolyamról. Egy erősen részeg német nyugdíjasbrigád a felszolgált borok minőségén élcelődve múlatta az időt.
A „Roi des Trains, Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata) elnevezéssel méltán illették. Az első vonatok összeállítása általában öt kocsi: a vonat elején és végén poggyászkocsi, középen két hálókocsi és egy étkezőkocsi. A több napig tartó utazás során az utazók több élményt és kalandot élhettek át, mint az amerikai transzkontinentális expresszek közönsége. Az első öt évben 1883 és 1888 között a Párizs–Strassburg–Stuttgart–München–Bécs–Pozsony–Budapest–Szeged–Temesvár–Orsova–Bukarest–Ruszcsuk–Várna útvonalon közlekedett az Orient expressz. A magyar szakaszon 689 km hosszban eleinte teljesen az Osztrák Vasúttársaság vonalain közlekedett, keleti-expressz elnevezéssel. Később, amikor 1888-ban elkészült a Belgrád–Szófián keresztül vezető közvetlen útvonal, belépett a MÁV által a konvenciók alapján 1884-ben épített Budapest–Zimony–Belgrád vasútvonal 359 km hosszban.
Katasztrófák a luxusvonat életében
Az első 1883-ban a bolgár szakaszon történt és később többször is előfordult az Orient expressz történetében.
Az egyik legnagyobb port felvert eset volt, amikor 1891-ben Athanasos a görög rablóvezér és bandája kisiklatták az expresszt. A vonat személyzetét és az utasokat elrabolták és csak magas váltságdíj fejében engedték őket szabadon.
Természeti katasztrófák, vasútüzemi balesetek sűrűn előfordultak az expressz útjai során. Már az első úton 1883-ban Varciorova közelében árvíz késleltette az előrehaladást. Néhány nappal később az expressz ugyanitt földcsuszamlásba futott. Hóakadályok is többször előfordultak:
1929-ben Isztambul előtt mintegy száz kilométerrel a magas hóban elakadt a luxusvonat. A nagy hideg miatt a tüzelőanyag gyorsan elfogyott, az élelmiszer is fogytán volt. A közeli falvakban sikerült élelmiszert és fűtőanyagot beszerezni. Az expressz a hó fogságából tizenegy nap múlva szabadult. Valószínűleg ez az eset ihlette Agatha Christie-t, a híres angol krimiírónőt, a Gyilkosság az Orient expresszen című regénye megírására.
A kisiklások, összeütközések is végigkísérték az expressz történetét. Érdekes eset volt, amikor 1901-ben az Ostende-Wien Orient expressz mozdonya 1901-ben túlszaladt a frankfurti pályaudvar ütközőbakján és a falat ledöntve, a vendégek legnagyobb megdöbbenésére a vasúti étteremben állt meg.
1913-ban – Passau közelében egy kazánsérülés miatt a kiömlő gőz leforrázta a fűtőt. A mozdonyvezető kimenekült a vezérállásból és a mozdony oldalán kapaszkodott. Az expressz több mint tíz kilométeren megfutamodott és csak nagy nehézségek árán sikerült megállítani.
Az Orient expressz magyar vonatkozású anekdotái közül a legismertebb az érsekújvári vasútállomás cigányzenekarának története. Egy gróf az állomási restiben a kellemes cigányzenét hallgatva lemaradt a később balesetet szenvedett vonatról. A kocsi, amiben a grófnak utaznia kellett volna, összezúzódott. A gróf hálából alapítványt hozott létre a cigányzenekar támogatására. A támogatás fejében viszont arra kötelezte őket, hogy minden gyorsvonatnál, így az Orient expressznél is zenéjükkel szórakoztassák az utasokat, amíg a vonat vízvételezés miatt állt. Így vált hagyománnyá az érsekújvári cigányzenekar, állítólag Trianon után nem játszottak tovább. Ma a nosztalgia Orient expressz utasainak néha játszik egy fizetett zenekar. (wiki)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
nincs bejelentkezés, nincs cenzúra, nincs IP kukkolás, sőt válaszolunk is