A budai rakparton, a bicikliútnak kinevezett keskeny sétányon (biciklijárda, gyalog-bicikliút) némely bringások szemmel láthatóan egy Hummer terepjáró tulajdonosának lelki problémáival küszködnek. Vadul tülkölve/csilingelve/füttyögve/tapsolva száguldoznak az ijedt járókelők között, az autósoktól kapott sérelmeiket továbbítva gyalogos embertársaiknak, akiket a forgalom akadályozóinak tekintenek. Elfeledve, hogy
1) minden ember alapvetően gyalogosnak születik.
2) ez a "bicikliút" csupán egy cinikus döntés beteg eredménye, mely kijátszotta egymás ellen a két környezetbarát közlekedési módot, a gyaloglást és a bringázást. Alapvető célja a bringaútépítési statisztika olcsó javítása volt, melyet aztán a baráti sajtó lelkesen idézhetett. Az autósoktól sávot elvenni már bátorságot igényelt volna, maradt a gyalogosok megkárosítása (lásd. pl a Bajcsy-Zsilinszky bicikliútat). Mi a rakparton vendégnek éreztük magunkat, mindig a villamossíneken tekertünk: gyorsabb és tisztességesebb.
Íme, a Demszky-féle "bicikliút" két legviccesebb részlete, a Lánchíd alatti átjáró két oldalánál (Bem és Várkert rkp):
Ezt tessék képzeletben benépesíteni a nyári szezon turistáival, hogy elképzelésük legyen az itteni közlekedés veszélyes és nyomorúságos voltáról :D
Guglizásra ajánlott témák: cycle track, cycle lane, bicikliút, biciklisáv, bicikliút, gyalog-bicikliút, biciklijárda, biciklisáv, WOL (széles külső sáv), etc.
frissítés!!!
guglizás helyett álljon ide urga hozzászólása a criticalmass.hu-ról:
Húsz év alatt a biciklis infrastruktúráról alkotott elképzelések jelentős fejlődésen mentek keresztül. Annyira, hogy ma már három, egymást követő infrastruktúra nemzedékről beszélhetünk. Mindegyik nemzedék új megoldásokat kínál és mindegyik hozzáadódott az azt megelőzőekhez.
A következőkben a három biciklis infrastruktúra nemzedék főbb jellegzetességeit írjuk le röviden:
Első nemzedék (1970-es évek)
Megoldás-típus: bicikliút.
Az elv: a biztonság érdekében elkülöníteni a kerékpáros és motorizált forgalmat. Egyéb, jellemző megoldások: lámpás kereszteződések, biciklis alagutak vagy hidak, nagy biciklitárolók.
Előnyök: az úttal párhuzamos részeken megfelelő biztonság.
Hátrányok: veszélyes kereszteződések, nagy költségigény, nagy helyigény.
Jelenlegi érvényességi terület : nagy, forgalmas utakkal párhuzamosan, kevés kereszteződés esetében, amikor van rá hely.
=> városban nagyon korlátozott alkalmazási lehetőség.
Második nemzedék (1980-as évek)
Előnyök: az úttal párhuzamos részeken megfelelő biztonság.
Hátrányok: veszélyes kereszteződések, nagy költségigény, nagy helyigény.
Jelenlegi érvényességi terület : nagy, forgalmas utakkal párhuzamosan, kevés kereszteződés esetében, amikor van rá hely.
=> városban nagyon korlátozott alkalmazási lehetőség.
Második nemzedék (1980-as évek)
Megoldás-típus: biciklisáv.
Az elv: elkerülni a kerékpáros és a motorizált forgalom túlzott elkülönítését, hogy a biztonság az útvonalon egyenletesebb legyen.
Egyéb megoldások: gyalogos-kerékpáros utcák, busz-kerékpársávok, lámpák előtti kerékpáros várakozók, kis biciklitárolók.
Előnyök: megfelelő biztonság az egész úton, megfelelő integrálódás a kereszteződéseknél, a gépjárművek sebességének csökkentése, kis költség, kis helyigény.
Hátránya: nem csökkenti a gépjármű-forgalmat.
Jelenlegi érvényességi terület: a sugárutak, körutak vonalán
=> a kerületeket összekötő utakon
Egyéb megoldások: gyalogos-kerékpáros utcák, busz-kerékpársávok, lámpák előtti kerékpáros várakozók, kis biciklitárolók.
Előnyök: megfelelő biztonság az egész úton, megfelelő integrálódás a kereszteződéseknél, a gépjárművek sebességének csökkentése, kis költség, kis helyigény.
Hátránya: nem csökkenti a gépjármű-forgalmat.
Jelenlegi érvényességi terület: a sugárutak, körutak vonalán
=> a kerületeket összekötő utakon
Megoldás-típus : vegyes használatú, forgalomcsillapított utca.
Az elv : csökkenteni a motorizált járművek sebességét és forgalmát a sérülékenyebb úthasználók biztonsága növelése érdekében.
Eszközök : 30-as zónák, mini-körforgalmak, biciklis by-pass, a gépkocsival ingázók parkoló helyeinek csökkentése, a tömegközlekedés fejlesztése.
Előnyök : a sérülékenyebb közlekedők biztonsága, a gépjárművek által okozott károk csökkentése, kis költség, az utca, mint lakóhely rehabilitálása, a tömegközlekedési eszközök hatékonyságának növelése.
Hátrányok : - (nincs)
Jelenlegi érvényességi terület: kerületi utak
=> a kerületeken belül"
Forrás:
http://www.fubicy.org/article.php3?id_article=59
FUBicy, Fédération francaise des Usagers de la Bicyclette
Hátrányok : - (nincs)
Jelenlegi érvényességi terület: kerületi utak
=> a kerületeken belül"
Forrás:
http://www.fubicy.org/article.php3?id_article=59
FUBicy, Fédération francaise des Usagers de la Bicyclette
..................
kapcsolodó posztunk: Le a villamossal (Batthyany tértől a Lánchídig)
Mondjuk ha a konkrét példát nézzük azért is szidhatnád Demszky-t, hogy ez a víz, ez a Duna, pont itt folyik, meg minek kellett azt a hidat odaépíteni, mikor annyi hely van még máshol! Ugyanis a Lánchídnál két lehetőség van.
VálaszTörlés1. Felszedjük a villamossíneket és kerékpárutat építünk helyette, mivel az autóstól, tehát Budapest lakosságának döntő többségétől sávot elvenni nem lehet, nincs ugyanis plusz sávjuk, 2x1 sáv van, fennt össz-vissz.
2. Ami most van.
Vannak adottságok amin nem lehet változtatni, ez a post pont olyan, mintha egy autós azon problémázna, hogy a Belvárosban milyen szűkek az utcák, miért nem épít már Demszky sztrádát a Kecskeméti utca helyett, csak egy házsort kéne elvenni, dózer meg van wazze! :)
A témát bővebben itt fejtettem ki:
VálaszTörléshttp://belvaros.blogspot.com/2009/01/le-villamossal-budai-rakparton.html
tudom, hogy nagyon régi, de
VálaszTörlés@blogen:
bp lakosságának a többsége nem autóval közlekedik (hál’Istennek).