tag:blogger.com,1999:blog-648260035011095897.post4174724221097019127..comments2024-03-28T06:35:21.214+01:00Comments on Belváros, Budapest: Klinikák metróállomás a Szigony utcánálBBhttp://www.blogger.com/profile/16029686406540060556noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-648260035011095897.post-81975798423447749762009-01-19T15:05:00.000+01:002009-01-19T15:05:00.000+01:00A Béla én vagyokA Béla én vagyokAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-648260035011095897.post-48807761435703372722009-01-19T02:43:00.000+01:002009-01-19T02:43:00.000+01:00Az észak–déli metró a budapesti metróhálózat legho...Az észak–déli metró a budapesti metróhálózat leghosszabb vonala.<BR/>Hivatalosan M3; népszerű nevén: kék metró. Végállomásai: Kőbánya-Kispest és Újpest-Központ. A Budapesten jelenleg működő metróvonalak főirányaira vonatkozó elképzelések nem új keletűek, mivel ezek az irányok már a földalatti vasút század elején készült építési terveiben – és azt követően is – fellelhetők. Ez kézenfekvő, mivel a földalatti vasút javasolt nyomvonalai követték a forgalom illetve az utasszállítási igény kialakult főirányát. A budapesti földalatti vasút építésétől 1950-ben hozott kormányhatározat már említést tesz az észak-déli vonal nyomvonaláról és építéséről is. Később, a kelet-nyugati vonal továbbépítését jóváhagyó 3428/1963 számú kormányhatározat már teljesen előírta az észak-déli metróvonal beruházási programjának elkészítését is. E határozat alapján 1966-ban elkészült az észak-déli, pontosabban: észak-délkeleti, a mai 3-as vonal beruházási programjának tervdokumentációja.<BR/>A Határ úti metróállomás úgy épült meg, hogy onnan a vonal Kispest felé az Üllői út irányába bármikor továbbépíthető. A 3-as vonal építése 1970-ben kezdődött meg; jelenlegi forgalmi hossza 16,3 km, építési hossza 17,3 km, állomásainak száma 20.<BR/>Tartalomjegyzék [elrejtés]<BR/>1 Története<BR/>2 Nyomvonala<BR/>3 Galéria<BR/>4 Állomások<BR/>4.1 Az állomások távolsága<BR/>5 Külső hivatkozások<BR/>Története [szerkesztés]<BR/><BR/>A beruházási célban kitűzött nyomvonalként Újpest István tér és Kispest Vörös Csillag Traktorgyár közötti összeköttetés szerepelt. A program jóváhagyása során - elsősorban anyagi okok miatt - olyan döntés született, hogy a vonal Újpest István tér és Kispest Határ út között épüljön meg. A kitűzött határidő a megépítésre 1985 év vége, a tervezett vonal hossz 14,8 km, az állomások száma 19 volt. A beruházási programot 1968-ban hagyták jóvá, az építés 1970-ben kezdődött el és megszakítás nélkül folytatódott 1990 év végéig.<BR/>Időközben a vonal déli végállomása Határ úti csomópontból Kőbánya-Kispest MÁV állomás mellé, az északi végállomás pedig Káposztásmegyerre került, mivel ott egy új városrész építését kezdték el. A vonal tervezett hossza ekkor 20,5 km-re, az állomások száma 24-re változott. A káposztásmegyeri lakótelepet már úgy tervezték, hogy ott a metróépítés számára a szükséges helyet szabadon hagyták. Budapest fejlesztésében ez lett volna az első eset, amikor egy új városrész tömegközlekedési feladatait a városrész építésével egyidőben és összehangoltan megoldják. Az építés ideje alatt bekövetkezett gazdasági-politikai módú befejezést megakadályozták. A vonal északi végállomása jelenleg Újpest-Központban van. Az ún. kék metró első szakaszát 1976-ban adták át a Deák tér és a Nagyvárad tér között, ennek déli hosszabbítása 1980-ra épült meg Kőbánya-Kispestig. Egy évvel később a Deák tér és a Lehel tér közötti szakaszt helyezték üzembe, amit 1984-ben az Árpád hídig továbbépítettek.<BR/>Jelenlegi formájában 1990 óta létezik, ugyanis ekkor adták át az Árpád híd – Újpest-Központ közötti szakaszt. A vonalon közlekedő szerelvények 1990 óta Automatikus Vonatvezető Rendszerrel ellátva, egyvezetős üzemben közlekednek.<BR/>Nyomvonala [szerkesztés]<BR/><BR/>A metró nyomvonala főként Budapest két forgalmas sugárútja, a Váci út és az Üllői út alatt halad.<BR/>Az eredeti tervekben szerepelt a vonal meghosszabítása Káposztásmegyerig. Káposztásmegyeren a végállomás és a járműtelep helyét ki is hagyták (utóbbit jellegzetes „metrós” betonkerítéssel elkerítve. A pénz- és a politikai akarat hiánya miatt azonban ez a beruházás várat magára. 2008 márciusában jelentette be Újpest polgármestere, hogy pert indítanak a főváros ellen károkozás miatt (mivel sokan épp a metró reményében költöztek oda a 90-es években, és a tervezett nyomvonalon lévő ingatlanok máig forgalomképtelenek, valamint a BKV járatritkítási terveket is nyilvánosságra hozott), amellyel elsősorban azt szeretnék elérni, hogy mégis továbbépítsék a metrót öt-hat megállóval.[1]<BR/>Az is szóba került hogy ha felújítják, akkor lehet, hogy tovább építík a Ferihegyi repülőtérre is.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-648260035011095897.post-84378474688061996472009-01-19T02:42:00.000+01:002009-01-19T02:42:00.000+01:001. Újpest-Központ – Újpest-Városkapu 8502. Újpest-...1. Újpest-Központ – Újpest-Városkapu 850<BR/>2. Újpest-Városkapu – Gyöngyösi utca 1420<BR/>3. Gyöngyösi utca – Forgách utca 850<BR/>4. Forgách utca – Árpád híd 960<BR/>5. Árpád híd – Dózsa György út 850<BR/>6. Dózsa György út – Lehel tér 1100<BR/>7. Lehel tér – Nyugati pályaudvar 650<BR/>8. Nyugati pályaudvar – Arany János utca 840<BR/>9. Arany János utca – Deák Ferenc tér 590<BR/>10. Deák Ferenc tér – Ferenciek tere 510<BR/>11. Ferenciek tere – Kálvin tér 590<BR/>12. Kálvin tér – Ferenc körút 750<BR/>13. Ferenc körút – Klinikák 750<BR/>14. Klinikák – Nagyvárad tér 920<BR/>15. Nagyvárad tér – Népliget 770<BR/>16. Népliget – Ecseri út 1010<BR/>17. Ecseri út – Pöttyös utca 560<BR/>18. Pöttyös utca – Határ út 850<BR/>19. Határ út – Kőbánya-Kispest 1760Anonymousnoreply@blogger.com